ارزیابی وب سایتهای تجارت الکترونیک

تشریح مسئله :

با وجود گسترش نرم افزارها و خدمات تحت وب و نیازمندی روز افزون استفاده این ابزارها این سؤال ها مطرح می شود که :

آیا صرفا مهندسی نرم افزار و استفاده از ابزار های برنامه سازی پیشرفته به معنای توانایی طراحی وب سایتها با رعایت استانداردهای تجاری است؟

چگونه می توان کیفیت و کاربرد پذیری یک وبگاه را ارزیابی کرد؟

جهت طراحی و پیاده سازی یک وب گاه با خصیصه های استاندارد و قابلیت کاربرد پذیری چه پارامترهایی برای افزایش کاربرد پذیری باید رعایت کنیم؟

و در نهایت وضعیت فعلی وبگاه های موجود در چه وضعیتی است؟

کاربرد پذیری وب سایت شما چقدر مهم است؟

بسیاری از کسب و کارهای فعال در فضای مجازی دنیا مانند goodiva ، Nike تجارب تلخی از شکستهای خود در فضای اینترنتی دارند چرا که در طراحی های خود توجه دقیقی به اینگونه مسائل ننمودند. اما تجارب شکست اولین حضور باعث شد که با جبران و طراحی مجدد و مهندسی شده با استانداردهای روز دنیا به برندهای تجاری مهمی در فضای وب تبدیل شوند.

ارزیابی و رتبه بندي وب گاه ها امري ضروري به نظر می رسد .با این وجود به ارزیابی خدمات دولتی و خصوصی در اینترنت کم تر پرداخته شده است.  به دلیل این که کیفیت پیاده سازي و خدمات در ملیتهاي مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد، هنوز استاندارد بین المللی و فراگیري در مورد چگونگی ارزیابی وب گاههاي دولتی تبیین نشده است. ارزیابی محتوا و متون موجود در وب از دیرباز مطرح بوده است ولی وب جنبه ها و کاربردهاي جدیدي را به ارمغان آورده که هر یک فرصتی جدا جهت مطالعه را می طلبند . لذا ارزیابی وب گاه ها از جهت کشف مشکلات موجود در آن ها می تواند بسیار سازنده باشد.
 

کاربردپذیری (Usability) و وب سنجی

انسان نوعی موجود خلاق و ابداع کننده است و این توانایی را یافته است که برای رفع و یا تسهیل برخی از نیازهای خود ابزاری را طراحی و پیاده سازی نماید. اما نکته ای که در خلق هر شیئ مورد کاربرد انسانها مهم است  آنست که اشیاء و ابزارها باید بگونه ای طراحی و ساخته شوند که دارای کاربرد پذیری بالایی باشند. زیرا اگر ابزارهای ساخته شده معیارهای کاربردپذیری را به درستی رعایت ننموده باشند نمی توانند با انسان تعامل مناسبی داشته باشند.

تصور اصلی در مورد مبحث کاربرد پذیری این است که هر شیئ با توجه به مسائل روانشناختی انسانها طراحی شود. سازمان ایزو کاربرد پذیری را اینگونه تعریف می کند :

"تا چه حد یک محصول می تواند دریک چهارچوب کاربردی مشخص توسط کاربران مشخص برای رسیدن به اهداف مشخص شده با اثربخشی، بهره وری، و رضایت  استفاده شود".

کاربرد پذیری می تواند در هر بعد از خلق اشیاء و سیستم ها توسط انسانها استفاده شود مانند طراحی یک ریموت کنترل، فرمان اتومبیل، صفحه کلید رایانه، یخچال، سازه های شهری، نرم افزار ... . هدف از مطالعات کاربرد پذیری رسیدن به چند نتیجه است : اول توسعه متدولوژیهایی برای اطمینان از اینکه محصولات قابل استفاده هستند و دیگری اندازه گیری میزان آسانی بکارگیری آنها توسط کاربران.

اما در کنار توسعه فناوری های وب مبحث دیگری نیز مطرح شده است که همان مقوله کاربرد پذیری در وب می باشد.

با گسترش ابعاد کاربرد خدمات وب مقوله کاربردپذیری نمود بیشتری یافته است. کاربردپذیری در حال تبدیل شدن به یکی از مهمترین عوامل موفقیت سیستم های کاربردی نرم افزاری و تجارت الکترونیک است. کاربردپذیری وب یک محدوده تحقیقاتی بین رشته ای است و مبنای آن بر توسعه رابط های کاربری، تکنولوژی اینترنت و روانشناسی شناختی است.  قابلیت استفاده وب نوعی رویکرد در ایجاد وب سایت های آسان برای کاربر نهایی استفاده کننده است، بدون نیاز به هر گونه که آموزش های تخصصی انجام می شود.

شرکت وب نگار پویا از پیشگامان در حوزه فناوری با در اختیار داشتن کارشناسان مجرب و کارآزموده و با بنیه آکادمیک در سطح کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک ، مهندسی نرم افزار ، روانشناسی صنعتی آمادگی خود را در جهت اجرای پروژه های وب سنجی و ارزیابی وب سایتها و پورتالهای موجود و ارائه استاندارد و استراتژی وب اعلام می دارد.

 

برگزاری دوره ها و سمینارهای آموزشی

وب نگار آمادگی دارد که دوره ها و سمینارهای آموزش تخصصی تجارت الکترونیک را با موضوعات ذیل برگزار نماید :

1- کسب و کار بین سازمانی و استانداردها

2- مسائل حقوقی تجارت الکترونیک

3- تجارت سیار

4- پورتال های سیار، پورتالهای صنعتی افقی و عمودی ، پورتالهای عمومی

5- بازاریابی الکترونیک

6- امنیت

7- استانداردهای وب

8- مبانی تجارت الکترونیک ویژه مدیران

9- مبانی تجارت الکترونیک ویژه کارمندان

 

برند سازی در وب

امروزه هویت نام تجاری همانند سرمایه برای سازمان و محصولات آن ارزش می‌آفریند و از این رو ارتقای نام تجاری در بسیاری موارد به استراتژی سازمان تبدیل می‌شود.

یکی از دغدغه های همیشگی سازمان‌ها، حفظ و توسعه اعتبار نام و نشان سازمان یا همان برند است، اما در سال‌های اخیر شاهد محو یا کمرنگ شدن برندهای بسیار معروفی از صحنه بازار بوده ایم، برندهایی که هر کدام گاها از پیشگامان حوزه خود بوده اند از جمله Woolworth و Kmart در امریکا، Ratners فروشگاه زنجیره ای طلا و جواهرات در انگلستان، Alders فروشگاه زنجیره ای در انگلستان، MG Rover و Oldsmobile برندهای معروف خودرو، Enron تولید کننده انرژی و MCI در صنعت مخابرات.

بسیاری از کسب کار ها هزینه های گزافی را برای جا انداختن برندشان در فضای کسب و کار هزینه می کنند. تبلیغات در رسانه ها، خبر ها از جمله ابزارهای معرفی یک برند جدید می باشد، اما برند سازی در محیط وب شرایط خاص خود را دارد.

بسیاری از برند ها بدون آشنایی با فضای مجازی و قوانین و عرف حاکم  بر آن وارد عمل شده و خسارات زیادی را به برند خود وارد ساخته اند، هزینه بازسازی یک برند بد نام شده در فضای اینترنتی کار بسیار دشوار و گاهی اوقات غیر ممکن است. لذا معرفی نام و نشان تجاری در حوزه وب نیازمند دقت نظر و تیم مشاور متخصص در حوزه تجارت الکترونیک است.

وب مارکتینگ

 با گسترش  استفاده از اینترنت  و طبیعت تعاملی بودن آن بازاریابی از طریق این رسانه اهمیت ویژه یافته است از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به اطلاعات وسیع و نامحدودو همیشه در دسترس اشاره نمود، کاربران با اتصال به اینترنت و جستجوی برند و یا کالای مورد نظرشان میتوانند در هر لحظه اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت نمایند و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند.
بازار یابی اینترنتی  علاوه بر گسترش محدوده بازار مورد جستجو باعث کاهش هزینه های تبلیغاتی از طریق روشهای دیگر می شود

و می توان آمار دقیقی از بازخوردها و بازدید های کاربران داشت و این نتایج را در استراتژی های  مجموعه  در نظر گرفت.



عملیات بازاریابی اینترنتی به صورت کلی می تواند شامل موارد زیر باشد :


1- طراحی حرفه ای وب سایت Design
2-  آنالیز کلمات کلیدی  Keywords
3- معرفی به موتورهای جستجو Search engine
4- سیستم های تبلیغات کلیکی Click base advertisement
5- تهیه متون وب سایت Content
6-  مشاوره سئو SEO
7-  گروه های ایمیلی  Email marketing
8- بازار یابی از طریق موتورهای جستجو Search Engine Marketing (SEM)  
9- تبلیغات بنریBannering  &  shocking banner
10- تبلیغات جایزه ای  Gift and prize advertisement
11- بازاریابی شبکه های اجتماعی  Social Networking


شرکت وب نگار پویا از پیشگامان حوزه فناوری بوده که در اختیار داشتن تجربه چندین ساله در طراحی و پیاده سازی سرویس های آنلاین و تحت وب و کادر علمی در سطوح کارشناسی ارشد فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک سرویس خدمات مشاوره ای تخصصی را در زمینه های فوق  ارائه می دهد. معرفی شما و محصولات شما به بهترین و موثرترین صورت تخصص مجموعه وب نگار است.



برخی مشتریان ما

  WEBNEGAR TV  

مرام نامه وب نگار

«وب نگار حقوق مشتریان خود را محترم می شمارد، ما در مورد توصیف ویژگی های محصولات خود کاملا شفاف عمل می نماییم، اصالت کالا و خدمات ما شفاف بیان می گردد. در اجرای تعهداتمان کوشا و دقیق هستیم. به مسئولیت اجتماعی مان توجه داریم. در حفظ اسرار مشتری کوشا هستیم»